31 Julai 2010

PEMAKANAN

My Lovely Arina

Salam buat semua reader. Aduh jam dah 2.30 pagi. Aku baru nak update blog aku. Maklum la di siang hari aku terlampu sibuk sehingga terabai blog aku ni. Tapi tak pa aku akan berkorban di malam hari untuk updatekan blog ini. Malam ni nak sentuh sikit la tentang pemakanan kita ni. Kita ni sebagai rakyat Malaysia memang mewah dari segi makan mahupun harta benda dan jugak senyuman. Ceta tentang makanan ni, aku rasa aku pun tergolong dalam orang yang terlebih pemakanan. Senang ceta terlebih zat lah. Hehehehe. Sekarang negara kita nih memang mewah dengan segala-galanya terutama makanan. Selalu makanan memang mudah di dapat, tapi harus diingat bahawa makanan yang kita makan akan membawa padah terhadap diri sendiri.  Oleh itu kita harus berwaspada tentang kesihatan diri sendiri.  Kementerian Kesihatan selalu menasihati kita melalui media masa mahupun media cetak, tapi kita alpha dengan nasihat mereka. Kita layan makan sepuasnya tanpa memikirkan hari tua kita yang akan kita hadapi dengan pelbagai penyakit. Sekarang penyakit mudah dapat dan tidak mengira umur muda atau tua. Jika kita ni tidak jaga kesihatan dari awal kemungkinan kita akan tergolong dalam orang-orang yang tidak prihatin terhadap pemakanan. Bagi aku, kadang-kadang aku ni lupa tentang kesihatan diri sendiri. Tapi nasib aku baik, sebab aku dikeliling dengan orang-orang di dalam bidang kesihatan yang selalu menasihati aku dan selalu menyuruh aku menlakukan pemeriksaan yang kerap bagi menghindari dari permasalaan pemakanan yang serius sejak kebelangan ini. Tapi apa-apa pun kita dan jugak diri aku sendiri haruslah mendisplinkan diri tentang penyediaan makan yang khusus bagi memlihara kesihatan yang sempurna, Supaya pada hari tua kit, kita tidak dikatakan bahawa orang tuan yang tidak tahu apa-apa tentang kesihatan diri sendiri. Ahhhh ini meklumat terkini bagi aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan